De jetlag verslagen - Reisverslag uit Philadelphia, Verenigde Staten van Antonet Dijkstra - WaarBenJij.nu De jetlag verslagen - Reisverslag uit Philadelphia, Verenigde Staten van Antonet Dijkstra - WaarBenJij.nu

De jetlag verslagen

Door: Wouter

Blijf op de hoogte en volg Antonet

14 Juli 2014 | Verenigde Staten, Philadelphia

Hallo iedereen,

Er is de afgelopen dagen veel gebeurd, vandaar dat het alweer tijd is voor een nieuw reisverslag. Er is in het Nederlands geen woord dat kan beschrijven hoe fantastisch het hier is. Het is zó gaaf. Het eten, de mensen, het weer, de activiteiten die wij doen. Ik zal verder gaan waar ik was gebleven.

12 juli zijn wij naar Valley Forge National Park gereden. Dit ligt hemelsbreed ongeveer 15 kilometer ten noord-westen van waar wij verblijven. Dit was het gebied waar het Amerikaanse leger verbleef in de winter van 1777-1778 tijdens de onafhankelijkheidsoorlog. Hier wordt stil gestaan bij de erbarmelijke omstandigheden waarmee de soldaten werden geconfronteerd tijdens deze strenge winter, terwijl de Engelsen vertoefden in Philadelphia onder het genot van warmte en wijn.
Het is indrukwekkend om te zien hoe trots Amerikanen zijn op hun land en de geschiedenis daarvan. U mag mij vertellen waar in Nederland een 'Arc de Triomphe' is gebouwd ten aandenken van het leger van Willem van Oranje. Nog interessanter is misschien nog wel dat er bij Valley Forge niet eens is gevochten! Dit was enkel de plaats van verblijf, maar ook dit is volgens de Amerikanen de vele standbeelden en gedenktekens meer dan waard.

Die avond had ik het briljante idee om te gaan hardlopen. Er is namelijk een speciaal hardloop- en fietspad aangelegd ter plekke van een oude spoorbaan in Villanova. Hoogtepunt waren de vele Chipmunks (kleine eekhorentjes met een korte staart). Het hardlopen zelf was een drama. Heuvels + Luchtvochtigheid van 110% + 32 graden = een dodelijke combinatie voor een Nederlandse jongen.

13 juli stond in het teken van de honkbalwedstrijd Philadelphia Phillies tegen de Washington Nationals. Spannend werd het helaas niet. De Phillies werden met 3-10 afgedroogd, maar het ging ons met name om de sfeer rond de wedstrijd. Het is fantastisch om te zien hoe Amerikanen omgaan met sport. Het is het tegenovergestelde van de voetbalwedstrijden die ik meemaak in Zwolle.
We begonnen met het zingen van het volkslied. Iedereen gaat dan staan zodat ze naar de vlag van de Verenigde Staten kijken, petjes en hoeden gaan af en de hand gaat op het hart. Bij PEC Zwolle wordt 'Ik ben een Zwollenaar' toch anders beleefd heb ik het idee..
Om de 3 minuten liep er iemand over de tribune die "ICE COLD WATER AND BEER" verkocht voor prijzen waar je in Nederland voor kan lunchen met het hele gezin. Mijn moeder vond de sport extreem saai, want er gebeurt eigenlijk voor het grootste deel van de tijd niks.
Verder vond ik het als voetbalsupporter opvallend dat niemand het thuisteam aanmoedigde. Er zaten 30.000 fans in het stadion, maar ik durf te wedden dat de fanatieke aanhang van Fortuna Sittard meer lawaai maakt dan het hele stadion van de Phillies bij elkaar. In Amerika is het kijken van een sportwedstrijd echt een familie-uitje, te vergelijken met een bezoek aan de plaatselijke dierentuin. Maar het was fantastisch!

vandaag (13 juli) zijn wij Philadelphia ingegaan om het Barnes Museum te bekijken en een rondrit te maken door downtown Philadelphia.
Het museum is indrukwekkend mooi, en dan bedoel ik hoe het gebouw eruit ziet. De collectie aan kunst was indrukwekkend, maar zoals kenners zullen weten, bezat dr. Barnes voornamelijk impressionistische kunst (Renoir, Van Gogh, Monet, Picasso, etc.) en interpreteerde hij dit op zijn eigen manier. Het museum stelt zijn collecte zo ten toon zoals hij dat zelf ook deed in zijn warenhuis. Er hangen zoveel schilderijen op de muren dat de muren zelf soms nauwelijks zichtbaar waren. Aan het einde van het museum zat ons hoofd dan ook vol indrukken, maar het was het waard.

Morgen vertrekken wij richting New York waar wij tot 17 juli verblijven in een hotel. Het volgende blog zal dus met alle waarschijnlijkheid 18 juli verschijnen. Tot dan!


  • 15 Juli 2014 - 09:43

    Anneke:

    Sounds like you are having a great time! Can't wait to hear what you think of New York. We did plan to go there next year, but it may have to wait a bit longer. Take care and have fun. Love to all of you xx

  • 15 Juli 2014 - 11:20

    Betty:

    Leuk verslag! Wat hebben jullie al veel gedaan en gezien in korte tijd. Geniet er maar van. Groetjes, ABC

  • 15 Juli 2014 - 19:44

    Erik:

    Ook wij genieten van de verslagen.
    Ga zo door en heel veel plezier toegewenst

  • 15 Juli 2014 - 22:18

    Jantine:

    Dat een PEC-fan goede manieren moet leren van Amerikanen, het moet niet gekker worden...:) Wat een heerlijke dagen hebben jullie daar. Het klinkt jaloersmakend, terwijl ik hard studeer en werkend mijn dagen doorploeter. Ruurd heeft vanavond zijn tas gepakt voor het grote avontuur naar Georgië. Gaat morgen half 2 de lucht in. Gaaf dat jullie naar New York gaan om de familie Ooms weer eens te ontmoeten. Dat zal een emotionele happening worden denk ik. Eind van deze week krijgen wij in Nederland tropische temperaturen. Dus wel vakantiesfeertje hier. Geniet en een dikke pakkerd voor jullie alledrie!

  • 15 Juli 2014 - 22:57

    Harm Albert:

    Klinkt super goed. Lekker saai en relaxed he zo'n base ball wedstrijd. The Nationals zijn goed. Een paar weken geleden zat ik in hun stadion in DC en toen wonnen ze ook. B&R lopen nu hier in NL rond in een Tshirt met hun grote W. geniet van die grote appel!

  • 16 Juli 2014 - 16:11

    Ria Van Der Meulen:

    Wat leuk om te lezen dat jullie het goed naar je zin hebben en veel beleven. Ik herinner me in Canada ook naar een honkbalwedstrijd te zijn geweest van de Winnipeg Gold Eyes, met zo'n gekke mascotte (een beer) en dansmariekes :) Ik vond dat erg leuk en wij aten hele emmers popcorn!! Een hotdog is toch lekkerder! In Canada hadden wij ook van die chipmunks die mijn boterhammen uit de rugzak wegsnoepten dus hou je tassen maar goed dicht. Het zijn wel grappige beestjes. Enne..
    Wouter, "Ik ben een Zwollenaar" IS HET VOLKSLIED!!! van PEC Zwolle!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Philadelphia

Antonet

Actief sinds 02 Juli 2014
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 4973

Voorgaande reizen:

02 Juli 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

10 Juli 2014 - 08 Augustus 2014

Zomervakantie in de Verenigde Staten van Amerika

Landen bezocht: